Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Sachbuch Bibliodrama : Praxis und Theorie
Author:
ISBN: 9783868930498 3868930493 Year: 2011 Publisher: Stuttgart Kohlhammer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Bibliodrama


Book
Een geschenk van de woestijn : verhalen voor 1001 kinderen
Authors: ---
ISBN: 9072998146 Year: 1997 Publisher: Amsterdam Stichting Echelon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

verhalen --- drama --- bibliodrama


Book
Dicht op de huid : bijbelverhalen meemaken
Author:
ISBN: 9789089723840 9089723846 Year: 2020 Publisher: Berne Berne Media

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze verzameling monologen komen figuren uit bekende en minder bekende bijbelverhalen zélf aan het woord. Verhalenverteller Guido de Bruin laat personages in de verhalen in de ik-vorm spreken over wat ze hebben meegemaakt en wat dat met hen heeft gedaan. Niet alleen bekende figuren als Sara, Elia en Petrus komen aan het woord, maar ook minder opvallende personages en bijvoorbeeld de duif in het Noach-verhaal en het huis van de verloren zoon. Door de verwoorde ervaring en reflectie van de personages komen de verhalen heel dichtbij en nodigen ze de lezer uit om er zelf deel van te worden.


Book
Licht in december : vif kerstspelen voor kinderen bijeengebracht en ingeleid door Jan Pieter Son
Author:
Publisher: Amsterdam Nederlandsche Zondagsschool Vereeniging

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Bibliodrama met kinderen
Authors: ---
ISBN: 903170931X 9061735637 Year: 1992 Publisher: Averbode Boxtel Altiora Katholieke Bijbelstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een vademecum voor wie op een boeiende manier met kinderen bijbelverhalen wil beleven. De auteurs geven in het kort hun visie op het vertellen van bijbelverhalen aan kinderen. Zij willen vooral concrete werkvormen aanbieden : bibliodrama met kinderen van 4 tot 12 jaar. Naast methodische informatie werden er per leeftijdsgroep een aantal spelsituaties uitgeschreven en van didactische suggesties voorzien.


Book
Bibliodrama spelenderwijs met kinderen : leidraad met voorbeelden uit de praktijk
Author:
ISBN: 9789031740680 9031740683 Year: 2015 Volume: *4 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het eerste deel van het boekje staan omschrijvingen van bibliodrama en van de werkwijze. Er wordt ook stilgestaan bij de begeleiding en de aanpak. In het tweede deel worden werkvormen van bibliodrama volgens een vast schema toegelicht aan de hand van concrete Bijbelverhalen.


Book
Het verhaal gaat verder : religieuze verhalen ter sprake in de klas en op school.
Authors: ---
ISBN: 9789055739189 Year: 2008 Publisher: Budel Damon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. &#13;In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? &#13;&#13;De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.&#13;&#13;


Book
Bibliodrama begeleiden : wegwijzers voor de praktijk
Authors: --- ---
ISBN: 9789044120905 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bibliodrama is een vorm van speels en dramatiserend omgaan met bijbelverhalen om in groepsverband de persoonlijke zingeving en levensspiritualiteit te ontdekken en te verruimen. Tegelijk verruimt het inzichten in de betekenissen van de bijbelverhalen. In onderwijs en pastoraat is de interesse voor deze methode de laatste jaren sterk gegroeid. Het boek bevat creatieve en speelse werkvormen om diepgaand met bijbelverhalen aan de slag te gaan met kinderen, jongeren en volwassenen. Het is een instructief praktijkboek voor het zorgvuldig en kwaliteitsvol begeleiden van bibliodrama. Het bevat achtergrond en duiding bij de begeleidingspraktijk van leerkrachten, pastores, bezinningsbegeleiders, catechisten, vormingswerkers, pedagogen e.a.Het eerste deel van het boek geeft een inleiding over de zin en betekenis van bibliodrama en zijn methode en de theologische en pedagogische opvattingen die het dragen. Deel twee licht de voorbereiding en de opbouw van een bibliodrama toe en reikt concrete begeleidingsvaardigheden aan. Daarnaast biedt het een veelheid van aandachtspunten en raadgevingen die de begeleider kunnen helpen om zijn deskundigheid te versterken. Deel drie beschrijft concrete basiswerkvormen en variaties, die op vele bijbelverhalen toepasbaar zijn en in de meeste groepen van kinderen tot volwassenen gespeeld kunnen worden. Ze zijn toegelicht met voorbeelden en talrijke begeleidingstips.Meer informatie over bibliodrama, het boek, kennismaking en opleiding is te vinden op: www.bibliodrama.be


Book
Demenz in Theologie und Seelsorge
Author:
ISBN: 3110303035 Year: 2013 Publisher: Berlin ; Boston : De Gruyter,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Menschen mit Demenz stellen sowohl hinsichtlich der anthropologischen Debatte um die Beschreibung von Personalität und Identität als auch im Hinblick auf die Seelsorgepraxis eine theologische Herausforderung dar. In Bezug auf diese Herausforderungen entwickelt diese praktisch-theologische Untersuchung anthropologische und poimenische Antworten. Grundkategorien für ein theologisches Demenzparadigma bilden hierbei die Gottebenbildlichkeit, die Fragmentarität, die relationale Verfasstheit, die Leiblichkeit und die abschiedliche Existenz. Im Durchgang durch diese einzelnen Perspektiven werden Impulse für die Seelsorgepraxis im Kontext von Demenz entwickelt, wie die Feier des Gottesdienstes, die lebensgeschichtliche Begleitung, das Erleben eines Bibliologs, die leiblich-rituelle Seelsorge und die Sterbebegleitung. In diesem Zusammenhang werden die Grenzen von klassischen Seelsorgekonzepten für den Kontext von Demenz reflektiert. Über die Theologie und die kirchliche Praxis hinausgehend leistet diese Arbeit auch einen Beitrag für die interdisziplinäre Demenzdebatte und den öffentlich-gesellschaftlichen Demenzdiskurs. Persons with dementia present a challenge for theology and pastoral care. In a dialogue with traditional theological, medical, social psychological, and nursing science approaches, this work develops a practical theological method for describing and counseling persons suffering from dementia. It then elucidates specific forms of appropriate pastoral care for persons with dementia, including religious worship, biography work, bibliodrama, pastoral care for the body, and spiritual care of the dying.


Multi
Sterren aan de hemel 1-2 : communicatie- en ontmoetingskit : luisteren en spreken vanuit je hart : kleurrijke materialen voor de eerste cyclus van het lager onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789031735167 Year: 2012 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actief en speels werken rond Verbindende en Geweldloze Communicatie.Flexibele en kindvriendelijke materialen voor al wie rond conflicten, weerbaarheid, verbondenheid, gevoelens, behoeften, ... wil werken.Bron: https://www.averbode.be/groep38_levensbeschouwing?article=60349

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by